Ό,τι πιστεύω για εμένα είναι ό,τι με έκαναν να πιστέψω!

Αφορμή για τις σημερινές μου σκέψεις, αποτέλεσε ένα εξαιρετικό βιβλίο, που σας συστήνω ανεπιφύλακτα να διαβάσετε. Το βιβλίο λέγεται “Το Παλιόπαιδο” και πραγματεύται πως, ο καθένας μας προσπαθεί να ταυτιστεί με τα όσα του προσάπτει το περιβάλλον του, αλλά και πως , μέσα από ένα πραγματικό παράδειγμα εφαρμογής, η λύση είναι εκεί αρκεί να την αναζητήσουμε.

Μετά από πολλά χρόνια σπουδών και άπειρες ώρες  μελέτης, μετά από χιλιάδες έρευνες και εκατομμύρια συμπεράσματα, η επιστήμη αναμοχλεύει μια αλήθεια που ξεπετιέται από παντού. Μόνο ο άνθρωπος που πιστεύει στον εαυτό του , είναι ένας ευτυχισμένος άνθρωπος. Οι υλικές απολάυσεις, η κοινωνική και επαγγελματική καταξίωση, η επιτυχία όλα είναι σημαντικοί συνοδοιπόροι στο να θέτουμε κίνητρα και να τα κυνηγάμε. Όμως η αποδοχή του ίδιου μας του εαυτού είναι το υψηλότερο βάθρο της πραγματικής ευτυχίας.

Η αυτοπεποίθηση και η αυτο-εικόνα είναι έννοιες που ακούγονται συχνά, αποτελούν ζωτικής σημασίας επίτευγμα στην ανθρώπινη ύπαρξη. Ένα παιδί, κουβαλάει πάνω του όλες τις ταμπέλες που οι γύρω του, με βασικότερη πηγή επιρροής την οικογένεια, του έχουν δώσει. Καλές , κακές ταμπέλες είναι εκεί φορτωμένες στην πλάτη του, ασυνείδητα τις δέχεται, δεν τις αμφισβητεί παρά κοιτά να τις εκπληρώσει. Αν ρωτήσω ένα παιδί , που ο γονιός του φαίνεται κουρασμένος από εκείνο και την εκρηκτική συπμεριφορά του, “τί πιστεύεις ότι κάνεις πολύ καλά”; Η θλιβερή απάντηση που παίρνω , συχνότερα από ότι θα περίμενα, είναι “Τίποτα”.

Τα χαρακτηριστικά που εμείς αποδίδουμε στα παιδιά μας, είναι εκείνα που τείνουν να πιστέψουν, ανεξάρτητα αν η πραγματικότητα πολλές φορές και οι τρίτοι άνθρωποι συχνότερα τα διαψεύδουν. Η διάψευση αυτή, δεν έχει συχνά καμία επιρρόή στην αυτοεικόνα του παιδιού. Σίγουρα έχετε ακόυσει ότι πρέπει να αναφέρομαι στην συμπεριφορά και όχι να γενικεύω το χαρκατηρισμό. Για παράδειγμα, θα ήταν προτιμότερο να πω ” νομίζω ότι για το συγκεκριμένο μάθημα, δεν έκανε αρκετή προσπάθεια στο διάβασμα” παρά ” είσαι τεμπέλης”. Ο λόγος είναι ακριβώς αυτός. Μία συγκεκριμένη πράξη, μπορώ να τη θεωρήσω μεμονωμένο λάθος και να νιώθω πως έχω τη δύναμη να αντιδράσω διαφορετικά. Σε έναν γενικευμένο χαρακτηρισμό, δεν νιώθω πως έχω τον έλεγχο της κατάστασης άρα και δεν θα προσπαθήσω να το αλλάξω, αλλά να το επιβεβαιώσω.

Η στάση αυτή στη μεταξύ μας επικοινωνία, είτε αφορά το γονιό με το παιδί, είτε αφορά επαγγελματικές, φιλικές ή και ερωτικές σχέσεις με προβληματίζει έντονα. Ακούς συχνά συζητήσεις  μαμάδων , μεγαλύτερων παιδιών, που “διαγωνίζονται” ποια περνάει πιο δύσκολα με τα παιδιά της. Αναρωτιέμαι, αν αυτό το σχήμα επικοινωνίας και το να εστιάζουμε στο πρόβλημα, είναι μια μεμαθημένη συμπεριφορά που κουβαλάμε και ούτε καν αντιλαμβανόμαστε. Η επιστήμη της Ψυχολογίας, τα τελευταία χρόνια, με την ανάπτυξη ενός νέου κλάδου που ονομάζεται “Θετική Ψυχολογία”, προσπαθεί να αντιστρέψει αυτό το κλίμα. Οι επιστήμονες του κλάδου, υποστηρίζουν ότι βασικό ζητούμενο είναι ευημερία και ευζωϊα και για να το πετύχουμε πρέπει να απαλλαγούμε από το να ψάχνουμε τις προβληματικές συμπεριφορές και να εστιάσουμε στα θετικά, τα οποία και καλούμαστε να εντωπίσουμε και να αναπτύξουμε.

Είτε υποστηρίζεις τις θέσεις του κάδου της Θετικής Ψυχολογίας, είτε επιστημονικά στέκεσαι κάπου διαφορετικά, σας διαβεβαιώ,  ότι πολύ συχνά για να αλλάξει μια συμπεριφορά αρκεί μόνο να εστιάσεις και να προτάξεις ένα θετικό χαρακτηριστικό για κάποιον. Είναι τόσο τεράστιο το κίνητρο της επιδοκιμασίας των άλλων και της αποδοχής, που μπορεί να αλλάξει τις συμπεριφορές και τη λειτουργικότητα του ατόμου μαγικά. Είναι σημαντικό ο καθένας να νιώθει καλά για όσα πρεσβεύει, να επιτρέπουμε στα παιδιά να κάνουν λάθη και να τα ωθούμε να πιστέψουν ότι αυτό είναι φυσιολογικό. Να αναγνωρίζουμε τις δυνατότητες και τις αδυναμίες, να είμαστε ειλικρινείς και δίκαιοι και να σεβόμαστε τη διαφορετικότητα. Έτσι θα δημιουργήσουμε ένα μονοπάτι, που τα παιδιά θα μπορούν να περπατήσουν ώστε να εξελιχθούν σε ενήλικες με υψηλή αυτοπεποίθηση και θετική αυτο-εικόνα.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *